2012. augusztus 11., szombat

Válságban is tódulnak hozzánk a külföldiek

http://hvg.hu/gazdasag/20120810_Valsag_megis_jonnek_a_kulfoldiek
2012. augusztus 11., Szerző: Nagy Gergő
Míg a belföldi vendégek elmaradoznak az itthoni szálláshelyekről, addig a külföldiek - dacára a válságnak és a Malév bedőlésének - egyre nagyobb számban látogatnak hazánkba. A hazai turistákat így talán pótolhatják a nemzetköziek, ám Magyarországnak a recesszióba forduló Európában komoly kihívásokkal kell szembenéznie, és egyre több, nem csak régiós vetélytárssal kell szembeszállnia a vendégek kegyeiért.
A Magyarországra érkező külföldi turisták számát tekintve mintha nem is lenne gazdasági válság és recesszió a világ egyes fejlett országaiban. Az idei év első öt hónapjában a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint a hazánkba érkező külföldi vendégek száma 9,1 százalékkal volt több mint 2011 hasonló időszakában. Ez összesen több mint 1 millió 244 ezer külföldi turistát jelentett öt hónap alatt, és a növekedési trend júniusban is folytatódott. A vendégéjszakák még jobban alakultak: januártól-májusig majdnem 11 százalékkal több vendégéjszakát töltöttek el nálunk a külföldiek, akik a 2011-es évinél jóval többet is fogyasztottak: az első negyedévre érvényes statisztikák szerint 143 milliárd forintot hagytak a magyarországi kasszáknál, 9 százalékkal többet, mint 2011 első három hónapjában.
A vendégéjszakák számának növekedésből leginkább Oroszország, Olaszország, Csehország és Románia vette ki a részét (ezek egyébként is hagyományos küldő országoknak számítanak). Emellett a régióból a top10 küldő országon kívül is volt számottevő növekedés, a Szerbiából érkező turisták például 41 százalékkal több vendégéjszakát töltöttek hazánkban az év első öt hónapjában.
Meglovagoljuk a jó globális hangulatot
A Magyarországra érkező külföldi turisták számának növekedésében több tényező is szerepet játszik. Először is, jelenleg egy pozitív trend tapasztalható a globális turizmus területén, és Európán belül a mi régiónk is pozitívabb trendeket mutat - mondta a hvg.hu-nak Maráczi Gábor, a Magyar Turizmus Zrt. (MT) stratégiai és marketing igazgatója. Másodszor viszont az itthoni szolgáltatások színvonala jónak mondható európai összehasonlításban, viszont az árak már mérsékeltebbek. Ezt a jó ár-érték arányt a fapados járatok számának növekedése még fokozta is. Maráczi szerint ez viszont a vendégkör átalakulásán is megfigyelhető, a 3 csillagos szállodák forgalma jelentősen emelkedett, az ennél magasabb kategóriájúaknál azonban kisebb volt a növekedés mértéke.
A budapesti romkocsmákat kedvelik a külföldi fiatalok  Fotó: MTI / Marjai János

A növekvő számú külföldi vendégeket két csoportra lehet bontani. "Egyrészt vannak a hagyományos küldő országok, mint például Németország, ahol egy trendfordulót figyelhetünk meg, a tavalyi év közepétől már nem csökken, hanem nő az onnan beutazók száma" - fejtette ki Maráczi. Ennek két összetevője van. Az egyik, hogy a német gazdasági helyzet lehetővé teszi az ottani polgároknak, hogy második, netalán harmadik külföldi utazást is megengedhessenek maguknak egy évben, és Magyarország már bekerül ebbe a kalapba a jó ár-érték aránnyal. Másfelől pedig a nyugat-dunántúli városok - Sárvár, Bük és Zalakaros - az MT Zrt.-vel karöltve komoly gyógyturisztikai kampányt folytatnak Németországban a vendégek megnyerésére.
Új piacokra nyitunk
A nem hagyományos piacokon két új, érdekes elemre figyelhetünk fel az MT Zrt. stratégiai és marketing igazgatója szerint. Az elmúlt két évben a környező országokban, úgymint Romániában, a volt jugoszláv tagköztársaságokban és Szlovákiában komoly marketing-tevékenységet fejtettek ki, és az ország keleti részében megvalósuló fejlesztések is hozzájárultak ehhez a dinamikus növekedéshez. A másik nem szokványos piacot pedig a Perzsa-öböl menti arab országok jelentik, ezen a feltörekvő piacon most komoly fókusz van, az érintett országokból viszont egyelőre még nem jönnek hatalmas tömegek hazánkba, bár a Qatar Airways budapesti járata már elindíthatta a folyamatot.
Stagnál a belföldi piac
Júniusban a belföldi vendégek 1 millió 26 ezer vendégéjszakát töltöttek a kereskedelmi szálláshelyeken, ez a teljes vendégforgalom 49 százaléka. Számuk 1,6, az éjszakáké 3,0 százalékkal csökkent az egy évvel ezelőttihez képest. Érdemes kiemelni, hogy a balatoni üdülőkörzetben mind a külföldi-, mind a belföldivendég-éjszakák száma visszaesett júniusban, összességében 3,6 százalékkal. Idénre stagnálást, rosszabb esetben kisebb csökkenést várunk a belföldi vendégek tekintetében, jövőre érhetjük el újra a 2011-es rekordévet, amikor 10,2 millió éjszakát regisztráltak a szállásadók a magyar vendégek részéről - mondta el a hvg.hu-nak Maráczi Gábor. Az MT stratégiai és markeing igazgatója szerint ez a tendencia-csökkenés nem folytatódik majd, a belföldi kereslet élénkítésére az MT két kampánnyal is készül még idén, egyik a bor és gasztrokultúrára, fesztiválokra koncentrál, a másik pedig - közelebb a tél kezdetéhez - a wellnesst és a gyógyfürdőket veszi célba.
Az MT Zrt. stratégiai és marketing kommunikációs igazgatója úgy látja, hogy a külföldi beutazás volumene, ha mérsékeltebben is, de a közeljövőben is növekedni fog. Maráczi szerint ehhez az is hozzájárul, hogy a magyarországi turisztikai kínálat színes és sokrétű, emellett sok minőségjavító beruházás is megvalósult az utóbbi időkben. Ezek pedig hozzásegítették Magyarországot ahhoz, hogy versenyképes maradjon a régióban és Európában is. Ugyanakkor a marketing szerepét sem érdemes kifelejteni a sorból, a környező országokban ez például szemmel látható eredményekkel járt - tette hozzá az MT Zrt. stratégiai és marketing kommunikációs igazgatója.
A légi összeköttetés szükségessége és javítása viszont egy olyan kulcsmomentum, melyre - különösen a Malév bedőlése után - kiemelt figyelmet kell fordítani, ezért is működik együtt az MT Zrt. a budapesti és sármelléki repülőterekkel. "Mi abban tudunk segíteni, hogy lehetőség szerint minél több potenciális légitársasággal felvegyük a kapcsolatot, hogy nyissanak új magyarországi járatokat" - emelte ki Maráczi. Az MT Zrt. stratégiai és marketing igazgatója szerint a jövőre Budapesten megrendezendő Routes Europe járatfejlesztési konferencia olyan esemény lehet, mely hozzájárulhat az itthoni légi közlekedés fejlesztéséhez.
A Nyugat-Dunántúlon nem ismerik a válságot
A külföldi turisták számának növekedését a szállodaipar egyik szereplője is megerősítette. Ugyanazt érzékeljük, mint tavaly, talán még egy kisebb növekedésről is beszámolhatunk - mondta a hvg.hu-nak Katz Péter, a Danubius Health Spa Resort Sárvár szálloda igazgatója. (Mint ismeretes, Sárvár volt az a település, ahol tavaly a vendégéjszakák száma a legnagyobb mértékben, 15 százalékkal emelkedett). A sárvári szállodaigazgató szerint már évek óta hasonló tendenciát tapasztalnak, folyamatosan növekszik a turisták száma. Az ugyanakkor látszik, hogy a magyar vendégek számának növekedése mintha idén kissé megtorpant volna.
A Balatonra már kevesebb külföldi jön Fotó: Bődey János

"Sárvár azonban tett is azért, hogy felfigyeljenek rá, új szálloda épült és a helyi vendéglátóipari szolgáltatók és a városvezetés között nagyon jó a kapcsolat" - fejtette ki Katz. Szerinte a régió vonzerejéhez az is hozzájárul, hogy a fürdőt felújították, kalandpark is épült és persze a gyógyvíz is nagyon jó minőségű, így minden korosztály megtalálhatja a számítását. Emellett Sárváron rengeteg a kulturális program is. Katz a közeljövőben további növekedésre számít, mind a külföldi, mind a belföldi vendégek számának tekintetében. A belföldi turisták utazási kedvét a SZÉP-kártya pörgetheti majd fel, ha beválnak az ehhez a konstrukcióhoz fűzött remények, akkor a hazai vendégek is nagyobb számban jöhetnek - tette hozzá a szállodaigazgató.